پنجشنبه 09 فروردین 1403
Menu

اخبار

جستجوی خبر

خبرخوان

بنزین روی آتش شایعه

  • 24 خرداد 1401
  • 10:00
  • اخبار
  • 0 دیدگاه
  • 1771 بازدید
  • Article Rating
بنزین روی آتش شایعه


«ایران» از چرایی خبرسازی رسانه‌های ضدانقلاب و مخالف دولت درباره قیمت سوخت گزارش می‌دهد
در ۸ ماه گذشته بیش از ۱۵ شایعه درباره افزایش قیمت و میزان سهمیه سوخت مطرح شد که همه آنها تکذیب شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت به نقل از شانا، شایعه افزایش قیمت بنزین، موضوعی است که فقط در دولت سیزدهم بیش از ۱۵ بار مطرح شده است. با علم به اینکه بنزین یک کالای استراتژیک و مهم برای جامعه است، هر بار عده‌ای با هدف برانگیختن باور مخاطبان و همچنین تشویش اذهان و روحیه اجتماع، اخبار کذبی در مورد افزایش قیمت بنزین مطرح می‌کنند؛ در حالی که نه در دولت و نه در مجلس شورای اسلامی هیچ طرحی در خصوص افزایش قیمت سوخت در دست بررسی نیست. حتی بارها مقامات کشور اعلام کرده‌اند که قیمت بنزین در سال جاری یعنی سال ۱۴۰۱ تغییری نخواهد داشت. آخرین باری که این شایعه مطرح شد، اواخر هفته گذشته بود، اما علی‌اکبر نژادعلی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیز روز گذشته در این باره توضیح داد: جمع‌آوری کارت سوخت جایگاهداران صحت ندارد و هم‌اکنون کارت سوخت آزاد جایگاهداران به میزان کافی در جایگاه‌های سراسر کشور وجود دارد. همچنین شایعات منتشرشده در روزهای اخیر مبنی بر افزایش قیمت بنزین تکذیب می‌شود.

نگاهی به سیر زمانی این شایعات که به شکل دلفینی هر از چند گاهی مطرح می‌شود، نشان می‌دهد که بیش از ۱۵ بار دیگر نیز مورد استفاده قرار گرفته تا افکار عمومی را متشنج کند.

۲۹ مهر ۱۴۰۰، بنزین ۱۴ هزار تومانی!

آخرین روزهای مهرماه، اخباری مبنی بر احتمال افزایش قیمت بنزین به لیتری ۱۴ هزار تومان شنیده شد و در فضای مجازی این‌طور بیان شد که قرار است قیمت بنزین سال ۱۴۰۱ به ۱۴ هزار تومان برسد و درآمد حاصله از آن صرف افزایش یارانه نقدی مردم شود.

اما سخنگوی وقت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در این روز خبر افزایش قیمت بنزین به ۱۴ هزار تومان را تکذیب کرد و گفت: خبری از گرانی بنزین نیست و هیچ تصمیمی در این باره گرفته نشده است.

۴ آبان ۱۴۰۰، حمله سایبری

در پی هک سامانه کارت هوشمند سوخت و مشکل فنی ایجادشده در آبان ماه، استفاده از کارت سوخت در جایگاه‌های عرضه سراسر کشور دچار وقفه شد؛ با وقوع این اتفاق، برخی در فضای مجازی از زمینه‌چینی دولت برای افزایش قیمت بنزین گفتند، اما احمد وحیدی، وزیر کشور با تکذیب این خبر گفت: اختلال در ارائه خدمات در بعضی پمپ‌های بنزین ناشی از یک اشکال فنی و سامانه‌ای است و به‌زودی رفع می‌شود. هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین وجود ندارد، مردم هیچ نگرانی نداشته باشند.

به گزارش وزارت نفت، جواد اوجی، وزیر نفت نیز در واکنش به افزایش قیمت بنزین در پی وقوع این حادثه اظهار کرد: به‌طور جد این موضوع را تکذیب می‌کنم، هیچ‌گونه بحث افزایش قیمت بنزین مطرح نیست.

۳۰ آذر ۱۴۰۰، خبرسازی‌های کذب

آذرماه نیز دوباره بازار شایعات بنزینی داغ شد. این بار پای یک نامه در میان بود که معاون اقتصادی دولت آن را امضا کرده بود. هدف بازتوزیع یارانه بنزین به نفع اقشار کم‌درآمد بود، اما زمینه‌های شایعه افزایش قیمت بنزین را ایجاد کرد. بلافاصله سخنگوی دولت در پاسخ به اخبار کذب گفت: آنچه در رسانه‌ها با عنوان گرانی بنزین منتشر شده، صحیح نیست و سوءبرداشت از نامه معاون اقتصادی دولت است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، علی بهادری‌جهرمی اظهار کرد: قرار نیست بنزین گران شود و دولت اهل تصمیم‌های یک‌شبه نیست، به‌طور حتم اگر قرار باشد تصمیمی گرفته شود که در زندگی جاری و عمومی مردم اثر بگذارد، جوانب مختلف آن سنجیده می‌شود. درباره این طرح نیز مقرر شده به‌صورت آزمایشی در دو جزیره قشم و کیش، سهمیه بنزین به‌جای خودروها به افراد اختصاص یابد و قیمت عرضه همان نرخ عادی ۱۵۰۰ تومان برای بنزین سهمیه‌ای و ۳۰۰۰ تومان برای بنزین آزاد است که هیچ تفاوتی با نرخ موجود نخواهد داشت، بنابراین خبرسازی‌ها پیرامون افزایش قیمت بنزین صحت ندارد.

۶ دی ۱۴۰۰، ادامه گمانه‌زنی‌ها درباره طرح جدید بنزینی

از همان روز انتشار نامه معاون اقتصادی رئیس‌جمهور، شایعات بنزینی شدت گرفت. این روند حتی تا ماه‌های بعد نیز ادامه داشت و در دی‌ماه شایعات به اوج خود رسید. ششم دی‌ماه، وزیر نفت با تأکید بر اینکه دولت سیزدهم برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد و طرح دولت، توزیع عادلانه یارانه بنزین است، اعلام کرد: حتی در صورت اجرای طرح بازتوزیع یارانه بنزین، قیمت بنزین در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ تغییری نخواهد داشت.

۷ دی ۱۴۰۰، اخبار تلخ صبح جمعه‌ای نداریم

با تشدید شایعات بنزینی، سخنگوی دولت در هفتم دی‌ماه، با بیان اینکه دولت سیزدهم اهل تصمیم‌های یک‌شبه یا اخبار تلخ صبح جمعه‌ای نیست، گفت: در دولت هیچ برنامه‌ای برای تغییر قیمت بنزین وجود ندارد.

علی بهادری جهرمی، در نشست خبری درباره طرح بنزینی که قرار بود طرح آزمایشی آن در دو جزیره کیش و قشم عملیاتی شود، گفت: این دولت مردمی است، نه امنیتی. این میراث تلخ اخبار صبح جمعه‌ای به دولت جدید نسبت داده نشود، چون دولت هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد.

۱۱ دی ۱۴۰۰، ماه پرحاشیه و شایعه

شایعات تا آنجا پیش رفت که دیگر رئیس‌جمهور نیز در دیدار با اعضای شورای‌ عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره بنزین و طرح بازتوزیع یارانه‌ها به رفع ابهامات بنزین پرداخت.

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، در این دیدار با اشاره به اینکه دولت برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد، گفت: ما به‌هیچ‌وجه نمی‌خواهیم قیمت بنزین را افزایش دهیم، بلکه در حال بررسی طرح‌هایی هستیم که نحوه توزیع سهمیه‌ بنزین را عادلانه کند که آن هم‌اکنون به‌صورت آزمایشی و محدود اجرا می‌شود تا آثار مثبت و منفی آن را دقیق و به‌صورت میدانی ارزیابی کنیم.

۱۴ دی ۱۴۰۰، بازار شایعات داغ‌تر شد

با وجود تشریح و پاسخگویی دولت در خصوص طرح بازتوزیع یارانه بنزین، اما باز هم برخی به شایعات دامن می‌زدند تا در جامعه ناامیدی شکل بگیرد،‌ اما مجلس نیز به این موضوع وارد شد و به‌عنوان بازوی سیاستگذار کشور، یک بار دیگر تأکید کرد که بحث افزایش قیمت بنزین مطرح نیست.

مصطفی نخعی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز در تشریح نشست روز سه‌شنبه، ۱۴ دی‌ماه کمیسیون انرژی مجلس که با حضور جواد اوجی، وزیر نفت برگزار شد، گفت: در طرح جدید بنزینی دولت (طرح بنزین برای همه) به‌هیچ‌وجه افزایش قیمت بنزین مطرح نیست. این طرح قرار است آزمایشی در این دو منطقه اجرا شود و ممکن است نتیجه این طرح آزمایشی آن باشد که به‌هیچ‌وجه در کشور اجرایی نشود، اما در این طرح به‌هیچ‌وجه افزایش قیمت بنزین مطرح نیست.

آغاز ۱۴۰۱، با شایعات بنزینی

با وجود آنکه وزیر نفت در آخرین روزهای سال ۱۴۰۰ تأکید کرد که در سال ۱۴۰۱ افزایش قیمت بنزین نداریم، برخی در فضای مجازی این اظهارات وزیر نفت را به‌عنوان مقدمه افزایش قیمت مطرح کردند و بار دیگر به شایعه افزایش قیمت بنزین دامن زدند. ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ با آغاز روند جراحی اقتصادی دولت، شایعات به اوج خود رسید،‌ اما این بار مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی وارد بحث شد و با تکذیب شایعات افزایش قیمت بنزین به‌دنبال تغییر در نظام پرداخت یارانه‌ها، گفت: تغییری در قیمت بنزین نداریم و دولت برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد.

به گزارش ایرنا، جلیل سالاری ادامه داد: دولت برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد و بنزین بدون تغییر قیمت توزیع خواهد شد.

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، جراحی اقتصادی و شایعات بنزینی

حاشیه نشست هیئت دولت در روز ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ همراه با موضوع پرحاشیه قیمت بنزین بود. از جواد اوجی، وزیر نفت در مورد اینکه شایعه افزایش قیمت بنزین چقدر جدی است پرسیده شد و او پاسخ داد: قیمت بنزین به‌هیچ‌وجه تغییر نخواهد کرد. در طرح جدید دولت برای عادلانه‌سازی نظام توزیع یارانه‌ها، بحثی درباره افزایش قیمت بنزین نیست.

اوجی افزود: همان‌طور که رئیس‌جمهور اعلام کرد، هیچ‌گونه تغییر قیمتی در نان، بنزین و دارو نخواهیم داشت.

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱، شایعات همچنان ادامه داشت

وزیر نفت در ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱، بار دیگر شایعات بنزینی را تکذیب کرد و در گفت‌وگو با برنامه «صف اول» شبکه خبر گفت: دولت هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد، برای کاهش مصرف سوخت با پیمانکاران و کارگاه‌های خصوصی قراردادی منعقد شده است تا به‌صورت رایگان خودروهای عمومی و وانت‌بارها را دوگانه‌سوز کنند. برای دوگانه‌سوز کردن هر خودرو ۱۱ میلیون تومان هزینه می‌شود.

۱ خرداد ۱۴۰۱، بنزین امسال گران می‌شود؟

شروع خرداد، باز هم همراه با شایعه افزایش قیمت بنزین بود. به‌طوری که به نظر می‌رسد برخی حداقل ماهی یک بار با راه انداختن شایعه افزایش قیمت بنزین، می‌خواهند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند. این دفعه با تحلیل و تحریف سخنان رئیس‌جمهور!

اما سخنگوی دولت با رد خبر افزایش قیمت بنزین بار دیگر گفت: منظور رئیس‌جمهور از گرفتن تصمیم‌های سخت اقتصادی، خصوصی‌سازی و مبارزه با رانت‌خواران بود نه افزایش قیمت بنزین یا دیگر حامل‌های انرژی.

۷ خرداد ۱۴۰۱، به شایعات توجه نکنید!

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران طی اطلاعیه‌ای در تاریخ ۷ خردادماه ۱۴۰۱ شایعات منتشرشده در رسانه‌ها و فضای مجازی مبنی بر افزایش و چند نرخی شدن قیمت بنزین را تکذیب کرد. در متن اطلاعیه این شرکت آمده است: به اطلاع عموم هم‌وطنان عزیز می‌رساند، در پی انتشار برخی شایعات در رسانه‌ها و فضای مجازی درباره افزایش و چند نرخی شدن قیمت بنزین، ضمن رد این‌گونه شایعات و اخبار، تأکید می‌شود هم‌وطنان عزیز به‌منظور اطلاع از اخبار صحیح توزیع سوخت در کشور به سایت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران به آدرس NIOPDC.IR مراجعه کنند.

۲۱ خرداد ۱۴۰۱، نبود کارت سوخت در جایگاه‌ها!

با وجود توضیحات پی‌درپی و تلاش دولت برای رفع ابهامات، اما شایعات بنزینی همچنان ادامه دارد. ۲۱ خردادماه برخی مدعی شدند که کارت سوخت آزاد جایگاهداران جمع‌آوری شده و قرار است، قیمت بنزین افزایش داشته باشد. شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در پی شایعات مطرح‌شده در رسانه‌ها و فضای مجازی مجدداً اطلاعیه‌ای صادر و این موضوع را تکذیب کرد.

بر اساس آنچه گفته شد، در دولت سیزدهم تعداد شایعات پیرامون افزایش قیمت بنزین هرماه بیش از یک مورد بود که در شکل‌گیری این روند، بی‌تدبیری آبان ۱۳۹۸ بی‌تأثیر نبود. به عبارتی در برخی ماه‌ها چندین بار شایعات مطرح شد و هر بار با تکذیب و توضیح مقامات کشور همراه بود. در حالی که دولت بارها اعلام کرده «در سال ۱۴۰۱ هیچ‌گونه افزایش قیمتی در کار نیست.»

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.