مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان دراختتامیه پروژه پياده سازي طرح جامع مديريت دانش اين شرکت با تاکيد بر اهميت سرمايه هاي فكري تصريح كرد: بايد در جهت افزايش سهم صنعت از سرمايه هاي غير ملموس، كه همان دانش نيروي انساني و سازماني است، فرهنگ انتقال دانش به صورت سيستم باز رواج يابد.
چاوشی با اشاره به اینکه درصورت انتقال دانش، انتقال دهنده دانش خود سود بیشتري مي برد، افزود: در بخش طرح جامع مديريت دانش حرکت هاي مطلوبي ايجاد گرديده، با اين وجود بايد براي تحکيم فرهنگ سازي انتقال دانش، بهره مندي از ابزار خوبي كه براي تدوين و پيشبرد اهداف مديريت دانش به كار گرفته شده با جديت بيشتري دنبال شود.
نماینده مدیرعامل در سیستم هاي مديريتي شرکت پالايش نفت اصفهان نيز در اين برنامه گفت: ما با اجرايي نمودن طرح جامع مديريت دانش، در آغاز راهي ديگر به سوي پيشرفت کيفيت عملکرد سازمان هستيم و هرگز اين روند براي سازماني كه راه تعالي مي جويد، پايان پذير نيست .
فرشته مشهدی با بیان اینکه مديريت دانش پروژه نيست و در اصل يک فرايند جاري و مستمر محسوب مي شود گفت: افزايش دانش دورن سازماني يک الزام است و ما با مستندسازي مكتوب و تصويري تجارب همكاران، در جهت ثبت ونگاهداشت سرمايه هاي فكري كاركنان گام هاي مطلوبي برداشته ايم. اين كار باعث انتقال تجارب ارزشمند آن ها به همكاران در حين كار خواهد شد.
وی ایجاد بسترهای اوليه مديريت دانش و پياده سازي در سطح پايلوت را از اهداف عمده طرح جامع مديريت دانش برشمرد و اظهار داشت: اين طرح از سال گذشته در ۶ فاز اجرايي: آماده سازي، ايجاد و راهبري تيم مديريت دانش و انتخاب پايلوت پياده سازي (فاز اول)، شناخت، ارزيابي بلوغ و آمادگي مديريت دانش و تدوين نقشه راه مديريت دانش (فاز دوم)، طراحي ساختار سازماني، رويه ها و فرآيندهاي مديريت دانش (فاز سوم)، فرهنگ سازي و آموزش براي ثبت، تسهيم و اخذ دانش (فاز چهارم)، طراحي و تشکيل شبکه هاي دانشي COP (فاز پنجم) و استقرار و پياده سازي نرم افزار مديريت دانش (فاز ششم) تدوين گرديد.
رئیس مهندسی سیستم ها و روش هاي شرکت پالايش نفت اصفهان به صورت اجمالي، گزارشي از نقشه راه اجراي مديريت دانش اين پالايشگاه از سال ۱۳۹۶ و برنامه هاي سالهاي آتي ارائه کرد:
سال ۹۶: در بخش رهبری/ کارکنان :آموزش دوره های عمومی و تخصصي مديريت دانش، فرهنگ سازي و توجه به کار تيمي، انتشار و تقدير از موفقيت هاي مديريت دانش
در بخش راهبرد: ایجاد ساختار مدیریت دانش در شرکت، تشکيل تيم مديريت دانش و تدوين نقشه هاي اعضا، تشکيل تيم سفيران دانش و تدوين نقش ها و وظايف و ايجاد، ايجاد آيين نامه هاي انگيزشي
در بخش فرآیند: ایجاد بسترهای مدون سازي دانش و تجربيات کارکنان، آموزش و اجراي تکنيك انجمن هاي خبرگي، آموزش و اجراي تكنيك داستان سرايي، ايجاد نقشه دانش در پايلوت منتخب
در بخش فن آوری: ایجاد سامانه مدیريت دانش، ايجاد درخت دانشي شرکت در نرم افزار مديريت دانش
همچنین از مهمترین برنامه های در حال پيگيري براي سال ۹۷ و ۹۸ مي توان به تدوين نقشه دانش در ساير واحدهاي شرکت و شناسايي منابع دانشي و يکپارچه سازي فرآيندي اشاره نمود.
وی همچنین به اهم فعالیت هاي انجام شده در بخش مستندسازي دانش خبرگان در آستانه بازنشستگي اشاره نمود: شناسايي و اولويت بندي ۵ نفر از خبرگان در آستانه بازنشستگي ( آقايان احمدرضا الشريف، بهمن مهديان، اسماعيل خباز بواني، بزرگمهر حسن زاده، حشمت اله ابراهيمي)، تشکيل تيم و انجام فرآيند مستندسازي براي چهار خبره در ۲۴ جلسه ( ۱۲ نفر- روز) ، تدوين بيش از ۳۰ بسته دانش از خبرگان و آماده سازي کتابچه تجارب
ارائه خلاصه اقدامات فرهنگ سازی و آموزش نیز از مواردی بود که رئيس مهندسي سيستم ها و روش هاي شرکت پالايش نفت اصفهان به آن پرداخت: تعداد نفرات پايلوت آموزشي ۲۵۰ نفر، آموزش هاي عمومي و تخصصي – ۲۵ دوره و ۳۶۰۰ نفرساعت، مستندسازي تجارب ۵ خبره، جلسه در سطح مديران و کارشناسان ۵۰ جلسه، سفير دانش در واحدهاي پايلوت ۷۰ نفر، ارزياب دانش در واحدهاي پايلوت ۱۸۵ نفر، حضور در كنفرانس بين المللي مديريت دانش ۸۰ نفر ساعت، حضور در دوره هاي پودماني خارج از شركت ۱۶۰ نفرساعت
مشهدی در پایان ضمن تشکر از همکاری کليه واحدها در اجراي اين پروژه موفق، به رونمايي از كتاب تجارب ۵ نفر از خبرگان پيشكسوت پالايشگاه اصفهان در آينده نزديك خبر داد.
منبع : روابط عمومی پالایشگاه اصفهان