عاشوری گفت: به دلیل شفاف سازی بیشتر، انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت، دستگاه های نظارتی را هم برای نظارت در قیمت گذاری فرآورده های نفتی فرامی خواند تا این قیمت ها ماهانه به بورس کالا و بورس انرژی اعلام شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت به نقل از سهام انرژی، ناصرعاشوری رئیس انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت به خبرنگار سهام انرژی گفت: بر اساس مصوبه دولت در تاریخ ۲۹مهر۹۷ قیمت گذاری فرآورده های نفتی به بخش خصوصی و پالایشگاه ها تفویض شد که بر این مبنا این پالایشگاهها برای داشتن وحدت رویه قیمت، مسئولیت قیمت گذاری را به انجمن صنفی کارفرمایی پالایش نفت واگذار کردند که اعضا آن نیز همین تعداد پالایشگاه ها هستند.
وی ادامه داد: انجمن نیز درکمیسیون تخصصی قیمتگذاری خود، تعیین قیمت فرآورده های پالایشگاهی را بر مبنای فرمول وزارت نفت تعیین می کند. در واقع بر اساس فرمول وزارت نفت برای قیمت کالاهای پالایشی در بورس ها، قیمت پایه تعیین میشود واین قیمت به بورس کالا و بورس انرژی برای انجام معاملات به صورت ماهانه اعلام میشود.
وی در ادامه به دستگاه های نظارتی اشاره کرد و گفت: همچنین انجمن برای اولین بار در جهت شفافیت بیشتر، نمایندگان دستگاههای نظارتی را به کمیسیون نرخ گذاری خود دعوت می کند تا گزارشی از نحوه کشف قیمت و چگونگی تعیین قیمت این فراورده ها ارائه دهد. البته هر ماهه انجمن پس از تعیین قیمت یک رونوشتی از دلایل و چگونگی قیمت های تعیین شده به دستگاه های نظارتی ارسال می کند تا در جریان قرار گیرند. اما انجمن به غیر از آن نیز از نمایندگان این دستگاه های نظارتی دعوت می کند تا در جلسه کمیسیون نرخ گذاری حضور داشته و مستقیما در جریان نرخ گذاری قرار گیرند و اگر با سوال و یا ابهاماتی مواجه شوند انجمن، پاسخگوی این ابهامات به صورت شفاف خواهد بود.
وی در تکمیل فرایند دستگاه های نظارتی گفت: دستگاه های نظارتی شامل ریاست جمهوری، معاونت اقتصادی دولت، سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان و سازمان تعزیرات است. این دستگاه های نظارتی در چگونگی تعیین قیمت فرآورده های نفتی در بورس، نظارت کامل دارند و کلیه امور با تصمیمات روشن و شفاف پیش می رود.
عاشوری در بخش دیگری از این گفتگو درباره چگونگی قیمت گذاری در صورت بروز تغییر مولفه های اقتصادی گفت: ما تاکنون سعی کردیم قیمت ها را به صورت ماهانه اعلام کنیم اما اخیرا به دلیل تغییر در مولفه های اقتصادی مانند کاهش قیمت دلار و کاهش قیمت نفت ناچار شدیم قیمت فرآورده به بورسها را زودتر از زمان مقررتعدیل کنیم و ناچارا کاهش قیمت در اواسط ماه صورت گرفت.
وی ادامه داد: بیش از ۳۰ محصول کالای ویژه مانند لوبکات، وکیوم باتوم، حلالها، خوراک ویژه پتروشیمی ها، روان سازها و ... کاهش یافتند . زیرا بر اساس مصوبه ما موکلف هستیم در صورت کاهش ۵ تا ۱۰ درصدی متغیرهای اقتصادی مختاریم به همان میزان قیمت ها را تغییر دهیم و این کاهش به یکباره قیمت نفت و دلار باعث شد قیمت فراورده ها بین ۱۰ تا ۱۳ درصد کاهش یابد.
عاشوری گفت: البته بر اساس وحدت رویه ای که با پالایشگاه ها داشتیم این قیمت ها را کاهش دادیم. نکته ای که باید اذعان کرد اینکه طبق توافق، هیچ پالایشگاهی حق ندارد جداگانه نرخی داشته و با مشتریان بورس وارد معامله شود. از سوی دیگر مشتریان بورس نیز حق ندارد جداگانه با پالایشگاه ها تعامل داشته و قیمت خاصی را بپذیرند مگر با قیمت تعیین شده که از سوی انجمن اعلام میشود. بنابراین اگر نخواهیم گران فروشی و یا ارزان فروشی کنیم باید تنها از تعیین قیمت واحدی که در انجمن اعلام میشود تبعیت کنیم.
وی در پاسخ به سوالی که انجمن تا حد به نقطه نظرات اتحادیه های این حوزه در زمینه قیمت گذاری توجه می کند، گفت: اعضا اتحادیه ها که همه فعال اقتصادی هستند بر مبنای قیمت تعیین شده انجمن کالای مورد نیاز خود را از بورس خریداری می کنند و با ۵ تا ۱۰ درصد پالاتر و پایین تر کالای خود را خریداری می کنند چون بورس بازار رقابتی است و این درصد کم هم در حوزه رقابت همواره وجود دارد اما قیمت های پایه همان است که انجمن اعلام می کند.
وی در ادامه افزود: ما حرف و مشکلات اتحادیه ها را می شنویم و مشکلات آنها را در قیمت گذاری لحاظ می کنیم زیرا بحث و موضوعات ما ملی است و توجه به نقطه نظر صادرات محصولات داخلی است. مشتی مداری کار ماست و نه تنها نقطه نظر صادرکنندگان بلکه تولید کنندگان را نیز در نظر می گیریم. برای تقویت صادرات حتما نیازمند تولید مناسب هستیم. تا این زنجیره به درستی فعال باشد.
عاشوری گفت: ما در حوزه قیمت گذاری معیاری را در نظر داریم که اجناس تولیدی به فروش برود به دنبال دپو کالاها نیستیم . ما به فروش کمک میکنیم . اساسا چه قدر می توانیم کالا ذخیره کنیم اگر ذخیره کنیم که انبارها سریز می شوند و برای این کار تولید کاهش می یابد و در نهایت تولید زیان می بیند. لذا هدفمان برای تعیین قیمت، فروش است.