پنجشنبه 06 اردیبهشت 1403
Menu

آرشیو اخبار

جستجوی خبر

خبرخوان

نگاهی به برخی فعالیت های زیست محیطی شرکت پالایش نفت اصفهان

  • 05 تیر 1400
  • 13:27
  • اخبار
  • 0 دیدگاه
  • 3131 بازدید
  • Article Rating
نگاهی به برخی فعالیت های زیست محیطی شرکت پالایش نفت اصفهان

مدیریت پسماند:

/1 مدیریت ضایعات و  پسماند های عادی ، صنعتی و ویژه

در راستای جلوگیری از اتلاف منابع و آلودگی خاک، مدیریت پسماندهای صنعتی در سطح شرکت به اجرا گذاشته شده که طی آن با استفاده از فنون مختلف از جمله کاهش ضایعات در محل تولید ، تفکیک ضایعات از مبداً ، بازیابی و استفاده مجدد اقدام به کاهش آنها شده است. همچنین دراین ارتباط انبار ضایعات در شرکت در نظر گرفته شده و نسبت به اخذ مجوزهای لازم از سازمان حفاظت محیط زیست ، درخصوص ضایعات غیرقابل استفاده ، اقدام بعمل می آید .

۲٫ انتقال، نگهداری و مدیریت لجن ها و خاکهای آلوده به مواد نفتی در سایت مخصوص

با عنایت به احتمال تولید مقدار اندکی خاک آلوده به مواد نفتی و لجن در شرکت، تمهیدات جهت نگهداری موقت (قبل از تعین تکلیف) در محلی با رعایت استانداردهای زیست محیطی در نظر گرفته شده است.

۳٫ لایروبی مخازن نفت خام به روش N.E.S بمنظور کاهش لجن حاصل از لایروبی بروش سنتی

در راستای مدیریت پسماند های صنعتی و ویژه و کاهش این نوع از پسماندها در مبدأ با بکارگیری روش N.E.S و حذف روش لایروبی سنتی ، لجن های نفتی موجود در نفت خام با انحلال در سیال نفتی مورد استفاده (Tar) بشدت کاسته شده که نهایتا جریان خروجی به خوراک واحدهای عملیاتی اضافه خواهد شد، لذا معضل انبارش و امحاء لجن فوق تا حدودی مرتفع می گردد. 

۴٫ نصب سیستم سرمایشی (سردخانه) جهت نگهداری موقت و پیشگیری از فساد زباله و پسماند

جهت ممانعت و پیشگیری از تولید شیرابه های حاصل از زباله های رستورانی و همچنین ممانعت از فساد ضایعات غذایی و جلوگیری از تجمع حشرات و حیوانات موذی، سردخانه مخصوص نگهداشت زباله با هزینه ای بالغ بر ۳۵۰ میلیون ریال نصب و راه اندازی گردیده است.

۵٫ پروژه تفکیک عایقهای حرارتی مستعمل بر اساس آنالیز دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران

بر اساس نتایج آنالیز انواع عایقهای موجود توسط دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران،تفکیک انواع عایق های حرارتی مستعمل از یکدیگر و نگهداری در محلهای ایزوله جهت واگذاری به شرکتهای بازیافت و همچنین ممنوعیت خرید و استفاده از عایقهای حرارتی دارای آزبست در شرکت صورت پذیرفت.

۶٫ استقرار و بهره گیری از سیستم مکانیزه اتوماسیون اداری جهت کاهش مصرف کاغذ در شرکت از سال ۸۳ با خرید نرم افزارهای مربوطه

مدیریت پساب:

              تصفیه خانه آب خاکستری

نخستین پروژه ملی زیست‌محیطی تصفیه و استفاده صنعتی از فاضلاب شهری در شرکت پالایش نفت اصفهان با رویکرد کاهش مصرف منابع آب آشامیدنی با ظرفیت ۷۵۰ مترمکعب در ساعت به بهره‌برداری رسید.

در این پروژه بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، انتقال و تصفیه پساب شاهین‌شهر با همکاری ۲ شرکت داخلی در سه مرحله ساخت ایستگاه پمپاژ پساب در محل تصفیه‌خانه، احداث خط انتقال پساب به پالایشگاه و ساخت تصفیه‌خانه در محل این شرکت انجام‌گرفته است، به‌طوری‌که ۷۵۰ مترمکعب پساب شهری در ساعت را تصفیه می‌کند. این پروژه در مدت ۲۴ ماه و با هزینه‌ای افزون بر ۱۰۰ میلیارد تومان در محل شرکت پالایش نفت اصفهان ساخته‌شده است.

۷٫ استمرار بهره برداری از واحد تصفیه پساب به روش RO

به منظور جلوگیری از اتلاف منابع و استفاده بهینه از آبهای آلوده با املاح بالا در شرکت ، واحد Reverse Osmosis جهت تصفیه و بازگردانی ۴۰۰ مترمکعب برساعت آب استحصال شده از فاضلاب صنعتی مورد بهره برداری قرار گرفته است . همچنین بمنظور افزایش ظرفیت و حتی استفاده بهینه از پساب این واحد، واحد دیگری بنام RO5 با ظرفیت ۵۰ مترمکعب برساعت طراحی و به بهره برداری رسیده است . 

۸٫ استفاده از دستگاه UV جهت گندزدایی فاضلاب بهداشتی

با صرف هزینه و جایگزینی سیستم های جدید به جای روش های قدیمی، سیستم گندزدایی بوسیله ترکیبات کلره حذف و جایگزین آن سیستم سازگار با محیط UV در جهت گندزدایی آب خروجی از واحد بازیافت فاضلاب بهداشتی نصب و مورد بهره برداری قرار گرفت.

۹٫ نصب سیستم های الکترونیکی کنترل و کاهش مصرف آب

این شرکت با بهره گیری از تکنولوژی های موجود جهت صرفه جویی در مصرف آب اعم از نصب ۱۰۰ عدد شیر آب دارای سنسور قطع و وصل و سیستم های آبیاری قطره ای و بارانی و همچنین فرهنگ سازی پرسنل گام مهمی در راستای مصرف بهینه آب نموده است.

۱۰٫ بهره برداری از  واحد جدید RO5 جهت استفاده از پساب واحد RO

با ساخت این واحد پساب خروجی از واحد RO فعلی مجددا مورد استفاده قرار گرفته و میزان پساب حاصل از فرایند اسمز معکوس از ۵۰ متر مکعب در ساعت به ۲۵ متر مکعب در ساعت تنزل یافته است.

۱۱٫ بهینه سازی واحد بازیافت آب توسط نصب سیستم کلاریفایر و UF:

با توجه به بهره برداری از واحد های تصفیه پساب RO1 تا RO5 و نیاز به افزایش بازدهی این سیستم ها جهت کاهش دور ریز و استفاده حداکثری از آب موجود ، طرح بهینه سازی واحد بازیافت با نصب سیستم های کلاریفایر و UF (Ultra Filtration) اجرا و به بهره برداری رسید.

۱۲٫ عقد قرارداد با شرکتهای معتمد سازمان حفاظت محیط زیست جهت پایش آلاینده های آب

بر اساس برنامه چهارم توسعه کشور و الزام صنایع به طرح خود اظهاری علاوه بر اندازه گیری و کنترل آلاینده های خروجی توسط آزمایشگاه و ادارات مرتبط در شرکت بصورت دوره ای و موردی، شرکتهای معتمد سازمان حفاظت محیط زیست نیز پس از عقد قرارداد اقدام به اندازه گیری و حصول اطمینان از در محدوده مجاز بودن کلیه آلاینده های آب و هوا و ارائه به سازمان حفاطت محیط زیست مینمایند. شایان ذکر است کلیه مراجعات و اندازه گیری ها بدون هماهنگی قبلی و به صورت اتفاقی توسط شرکتهای مربوطه صورت میپذیرد.

کنترل آلودگی هوا:

۱۳٫ کنترل آلاینده های خروجی از شرکت:

کلیه آلاینده های خروجی از شرکت اعم از آب و هوا بصورت مدون و برنامه ریزی شده مورد آنالیز قرارگرفته و مطابق استانداردهای خروجی اعلام شده توسط سازمان حفاظت محیط زیست تحت کنترل قراردارند .

۱۴٫ تولید سوخت (بنزین و گازوئیل) مطابق با استاندارد Euro 4 : 

با بهره برداری از واحدهای بنزین سازی امکان تولید روزانه ۱۲ میلیون لیتر بنزین یورو ۴در این واحد و همچنین تولید روزانه ۲ میلیون لیتر گازوئیل یورو ۴در واحد آیزوماکس میسر گردید که این مقادیر به شرکت پخش فرآورده های نفتی جهت توزیع در جایگاههای سوخت استان ارائه میگردد.

۱۵٫ نصب سلهای خورشیدی به منظور کاهش مصرف سوختهای فسیلی

در راستای تامین انرژی گرمایی و کاهش مصارف سوختهای فسیلی و آلاینده های هوا، منازل سازمانی شهرک شهید محمد منتظری به سلهای خورشیدی مجهز گردیده است.

۱۶٫ دبل سیل نمودن سقف شناور مخازن با هدف کاهش بخارات نفتی متصاعد شده به هوا

در فرآیند ذخیره سازی مواد نفتی در مخازن سقف شناور با هدف  پیشگیری از انتشار بخارات مواد نفتی ( VOCS) به اتمسفر  به منظور دابل سیل نمودن سقف شناور مخازن در نظر گرفته شده است.

۱۷٫ بهینه سازی سوخت کوره های شرکت (استفاده از سوخت گاز و تنظیم هوای اضافی کوره ها)

به منظور کاهش حداکثری آلاینده های خروجی از دودکش کوره ها، کنترل و تنظیم احتراق در کلیه کوره ها توسط اداره مهندسی پالایش صورت می پذیرد.

۱۸٫ عقد قرارداد با شرکتهای معتمد سازمان حفاظت محیط زیست جهت پایش آلاینده های هوا

در راستای پایش مستمر آلاینده های هوا، علاوه بر اندازه گیری این پارامترها توسط آزمایشگاه شرکت بصورت مستمر ، شرکتهای معتمد محیط زیست نیز طی قرارداد منعقده اقدام به اندازه گیری و گزارش میزان آلاینده های خروجی از منابع نموده و تحت عنوان نتایج خود اظهاری به اداره کل حفاظت محیط زیست استان گزارش می نمایند.

۱۹٫ گازسوز نمودن کوره ها با خرید مشعل های جدید Enviromixو جلوگیری از انتشار روزانه گوگرد

به منظور کاهش آلودگی های ناشی از احتراق سوختهای مایع و ممانعت از تولید آلاینده های زیست محیطی در بخش هوا،  ضمن خرید ایستگاه تقلیل فشار گاز ثانویه و فیلتر سپراتور خرید مشعل های جدید Enviromix صورت گرفته است.

۲۰٫ پروژه نصب آنالایزرهای آنلاین بر روی خروجی دودکش¬ها بر اساس توافق با اداره کل محیط زیست استان و ارسال آنلاین اطلاعات:

بر اساس الزامات برنامه پنجم توسعه کشور مبنی بر نصب آنالایزرهای آنلاین، این پروژه در حال حاضر به صورت مرحله به مرحله در حال پیشرفت بوده و  کوره های این شرکت به سیستم پایش آنلاین مجهز گردیده است.

۲۱٫ جایگزینی گازهای دوستدار لایه ازن با هالون ها و فرئون های مخرب لایه ازون در سیستم های اطفاء حریق و سیستمهای سرمایشی:  با توجه به پروتکل مونترال و الزامات بین المللی آن در جهت کاهش آسیب ناشی از گازهای مخرب لایه ازن ، نسبت به جایگزینی گازهای دوستدار لایه ازن اقدامات لازم بعمل آمده و در مورد تجهیزات دارای این نوع از گاز اعم از سیستمهای اطفاء حریق مخازن و سیستم های تبریدی این جایگزینی صورت پذیرفته است . 

۲۲٫ ایجاد و توسعه و نگهداشت فضای سبز:

جهت کاهش آلودگی هوای منطقه و با عنایت به تأثیر فضای سبز ، در محدوده شرکت و مناطق همجوار اقدامات چشمگیری درخصوص ایجاد و توسعه و همچنین نگهداشت فضای سبز به عمل آمده است، درحال حاضر کل فضای سبز ایجاد شده ۵/۱۱۴ هکتار بوده که در مقایسه با الزام سازمان حفاظت محیط زیست (اختصاص ۲۵ درصد از عرصه به فضای سبز) بیش از ۳۰ درصد مساحت شرکت فضای سبز است.

۲۳٫ استفاده از دوچرخه برای جابه جائی کارکنان در سطح شرکت:

بمنظور تریج استفاده از دوچرخه جهت جابجائی های داخل شرکت تعداد۱۶۰ دستگاه دوچرخه خریداری و به پرسنل تحویل گردیده که روش مذکور جایگزینی مناسب برای ترددهای پرسنل توسط اتومبیل میباشد.

پروژه‌های زیست‌محیطی کلان:

۲۴٫ طرح بهبود فرآیند با هدف تولید سوخت مطابق با استانداردهای روز دنیا (Euro IV , Euro V , Euro VI)

با توجه به لزوم ارتقاء کیفیت فرآورده های نفتی مطابق با استانداردهای روز دنیا، طرح بهبود فرآیند با امکان تولید محصولات مطابق با استاندارد EURO 4,5,6 و با هدف حفاظت از محیط زیست طراحی شده است. مهمترین مشخصه این واحد عدم افزایش ظرفیت پالایشگاه و امکان استفاده از ظرفیت فعلی (۳۷۵۰۰۰بشکه در روز) بنحوی که از ظرفیت سایر واحدهای فعلی کاسته و از فرآورده های سنگین و پر گوگرد در تولید فرآورده های بسیار مرغوب اعم از بنزین و گازوئیل طبق استاندارد EURO 4,5 بهره می جوید.

۲۵٫ احداث واحدهای تقطیر ۳ و گاز مایع ۳ بمنظور رفع تنگناهای عملیاتی و تولید محصولات میانی و نهایی با کیفیت مرغوب تر در جهت بهبود فرآید پالایش نفت خام ورفع تنگناهای عملیاتی، شرکت نسبت به احداث واحدهای تقطیر ۳ و گاز مایع ۳ اقدام نموده که این امر نهایتاً منجر به حذف واحد کاهش گرانروی و تولید محصولات میانی و نهایی با کیفیت مرغوب تر شده است.

۲۶٫ طرح مطالعاتی احداث مسیر راه آهن و اتصال به شبکه ریلی سراسری کشور

جهت ارسال محصولات و کاهش تردد تانکرهای حمل و نقلو کاهش آلاینده های تولیدی توسط تانکرها و همچنین کاهش مخاطرات ناشی از حوادث جاده ای طرح مطالعاتی فوق در حال اجرا است.

۲۷٫ پروژه احداث واحد ZLD (Zero Liquid Discharge)

جهت بازیابی و استفاده مجدد از پساب تولیدی واحد RO5 (پساب واحد اسمز معکوس) پروژه مذکور در دست بررسی بوده که این پروژه نهایتاً منجر به خشک شدن استخرهای تبخیری و بازیافت میزان ۲۵ متر مکعب در ساعت پساب نمکی خروجی از واحد اسمز معکوس و استفاده از این میزان آب در فرآیند تولید خواهد شد.

۲۸٫ پروژه گرانوله سازی گوگرد جامد تولیدی:

واحد گرانول (جامد سازی) گوگرد تولیدی شرکت پالایش نفت اصفهان در راستای حفظ و رعایت مسائل زیست‌محیطی و باهدف جامد سازی، انبارش و بسته‌بندی گوگرد طبق استانداردهای زیست‌محیطی با ظرفیت ۳۰۰ تن در روز به بهره‌برداری رسید. این واحد قابلیت افزایش جامدسازی، انبارش و بسته‌بندی گوگرد تولیدی را تا ۶۰۰ تن در روز دارد. مزیت‌های تغییر روند تولید گوگرد حذف ذرات گردوغبار که باعث آلایندگی هوا می‌شود، حفظ کیفیت محصول و افزایش ظرفیت تولید و سرعت کار از فواید احداث این واحد است.

کنترل آلودگی خاک و آبهای زیرزمینی:

۲۹٫ استفاده از فناوری زیست پالایی و گیاه پالایی جهت حذف آلودگی نفتی خاک:

در راستای کاهش پسماندهای صنعتی و امحاء لجن های نفتی حاصل از لایروبی مخازن ذخیره و کاهش هیدروکربنهای نفتی موجود در خاکهای آلوده بروش زیستی، فناوری جدید و کارآمد زیست پالایی توام با گیاه پالایی در دو فاز واقع درگلخانه و مزرعه تحقیقاتی پالایشگاه بصورت فاز پایلوت اجرا گردید.

۳۰٫ عقد قرارداد با شرکتهای معتمد سازمان حفاظت محیط زیست جهت پایش آلاینده های آب

در راستای پایش مستمر آلاینده های آب، علاوه بر اندازه گیری این پارامترها توسط آزمایشگاه شرکت بصورت مستمر ، شرکتهای معتمد محیط زیست نیز طی قرارداد منعقده اقدام به اندازه گیری و گزارش میزان آلاینده های خروجی از منابع نموده و تحت عنوان نتایج خود اظهاری به اداره کل حفاظت محیط زیست استان گزارش می نمایند.

۳۱٫ اندازه گیری گازهای آلی فرار در خاک بمنظور حصول اطمینان از عدم نشت مواد به خاک

در راستای حصول اطمینان از عدم نشت مواد نفتی به خاک، آنالیز دوره ای نفاط GSH صورت می پذیرد که بدین روش مقادیر بسیار جزئی بخارات هیدروکربن به سهولت قابل ردیابی و کشف است.

 

منبع: روابط عمومی شرکت پالایش نفت اصفهان

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.