شنبه 01 اردیبهشت 1403
Menu

آرشیو اخبار

جستجوی خبر

خبرخوان

مدیرعامل پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند: پروژه تولید کک سوزنی پالایشگاه شازند ۱۴۰۴ به بهره‌برداری می‌رسد

  • 13 تیر 1400
  • 17:48
  • اخبار
  • 0 دیدگاه
  • 3429 بازدید
  • Article Rating
مدیرعامل پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند: پروژه تولید کک سوزنی پالایشگاه شازند ۱۴۰۴ به بهره‌برداری می‌رسد

مدیرعامل پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند گفت: با آماده شدن اسناد مناقصه و انتخاب پیمانکار اجرایی پروژه تا نیمه نخست سال آینده، پیش‌بینی می‌شود پروژه تولید کک سوزنی پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند تا ابتدای سال ۱۴۰۴ به بهره‌برداری برسد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت به نقل از شانا، غلامحسین رمضان‌پور امروز (یکشنبه، ۱۳ تیرماه) در آیین امضای قراداد دانش فنی و مهندسی پروژه تولید کک سوزنی در پژوهشگاه صنعت نفت اظهار کرد: قرارداد مطالعات مهندسی و دانش فنی و مطالعات طراحی پروژه با همکاران پژوهشگاه صنعت نفت امروز امضا شد، از این رو میدواریم قرارداد یادشده با همکاری متخصصان پژوهشگاه صنعت نفت و پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند طی یک سال آینده به ثمر برسد.

وی تاکید کرد: هم اکنون صنایع فولاد سالانه به ۵۴ هزار تن کک سوزنی نیاز دارند که این رقم به منظور تولید سالانه ۵۰ میلیون تن فولاد در کشور طبق طرح‌های مطالعاتی انجام شده، در سال‌های آینده به ۹۴ هزار تن می‌رسد.

مدیرعامل پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند تصریح کرد: طراحی واحد تولید کک سوزنی در این پالایشگاه با همکاری پژوهشگاه صنعت نفت انجام می‌شود و ظرفیت سالانه کک تولیدی در این واحد ۹۰ هزار تن خواهد بود که نیاز صنایع فولاد برای تولید الکترود گرافیتی را برطرف می‌کند.

رمضان‌پور گفت: کک سوزنی تولیدی پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند در کارخانه اردکان یزد به الکترود گرافیتی موردنیاز صنایع فولاد تبدیل می‌شود.

وی افزود: این پروژه افزون بر تولید محصول با ارزش کک سوزنی، مازوت تولیدی در پالایشگاه را به عنوان یکی از محصولات کم ارزش پالایشگاهی  به صفر می‌رساند؛ هر چند که مقدار تولید این محصول در پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند کمتر از ۱۰ درصد بوده و کمترین مقدار درصد وزنی را در پالایشگاه های کشور به خود اختصاص داده است.

مدیرعامل پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند ادامه داد: با اجرایی شدن این پروژه کل مازوت تولیدی پالایشگاه در پروژه کک سوزنی استفاده می‌شود و افزون بر آن در واحدهای جانبی که برای این پروژه طراحی شده است، به مواد با ارزش افزوده بیشتر از جمله بنزین و نفت گاز یورو ۴ و ۵ تبدیل می‌شود.

رمضان‌پور درباره دیگر پروژه‌های اجرا شده پالایشگاه در سال ۹۹ گفت: در پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند افزون بر استمرار عملیات تولید به‌عنوان هدف اصلی، که به نحو احسن و شایسته انجام شده، خوشبختانه پروژه‌های بسیار با ارزش و متنوعی بدون صرف هزینه سرمایه‌گذاری با ارزش‌های افزوده بسیار بالا در پالایشگاه به ثمر رسیده است که مهمترین آن پروژه تولید نرمال هگزان بود که پارسال با فرمان رئیس جمهوری به‌صورت ویدیوکنفرانس به بهره برداری رسید و از خروج سالانه ۳۰ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری کرد.

وی  افزود: ‌همکاران ما از همین پروژه، تولید نرمال پنتان را نیز کلید زدند و بعد از گذشت ۵ ماه محصول نرمال پنتان هم تولید شد که در حال حاضر تولید نرمال هگزان و نرمال پنتان پالایشگاه اراک مجموعا بالغ بر ۵۰ هزار تن است که مواد بسیار با ارزش و گرانقیمت و موردنیاز صنایع پتروشیمی است؛ در حال حاضر تنها تولید کننده این محصول در کشور هستیم که از خروج ارز و واردات آن جلوگیری شده است.

مدیرعامل پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند همچنین با اشاره به اجرای عملیات تعمیرات اساسی این پالایشگاه در مرداد ماه سال گذشته و در شرایط سخت کرونایی تاکید کرد: با همت همکاران بدون مبتلا شدن حتی یک نفر از جمع کارگران حدود ۳ هزار و ۶۰۰ نفری، این عملیات تعمیرات اساسی بسیار بزرگ در ۱۲ واحد عملیاتی انجام شد و واحدهای فاز ۲ تعمیرات اساسی و حتی زودتر از برنامه مصوب عملیاتی شدند.

رمضان‌پور تصریح کرد: پارسال محصول بنزین بسیار کم ارزشی داشتیم که به‌عنوان سوخت استفاده می‌شد و به‌دلیل نامرغوب بودن، امکان تزریق آن به پالایشگاه وجود نداشت که این محصول با اجرای پروژه‌ای مبتکرانه، به بنزین مرغوب یورو ۴ و یورو ۵ تبدیل شد.

وی گفت: در سال‌های گذشته محصولی را به نام دی گلیکول امین، مورد نیاز واحدهای آمین پالایشگاه، در پالایشگاه مصرف می‌کردیم که وارداتی بود، امام با همفکری متخصصان و بحث‌های فنی پرشمار، محصولی به نام دی اتیل آمید از محصولات پتروشیمی شازند جایگزینش شد، به‌طوری که این کار افزون بر جلوگیری از خروج ارز و بی‌نیاز کردن کشور از واردات، ضمن ایجاد ارزش افزوده، ۲ هزار تا ۲ هزار و ۵۰۰ تن از آلاینده‌های هوای پالایشگاه کاست.

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.