شنبه 01 اردیبهشت 1403
Menu

آرشیو اخبار

جستجوی خبر

خبرخوان

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت ایران عنوان کرد: سود دهی پالایشگاه ها در چالش با قیمت تمام شده فرآورده ها

  • 01 شهریور 1400
  • 12:10
  • اخبار
  • 0 دیدگاه
  • 2613 بازدید
  • Article Rating
دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت ایران عنوان کرد: سود دهی پالایشگاه ها در چالش با قیمت تمام شده فرآورده ها

صنایع پالایشی ایران باجریان نوسانات قیمتی روز که هزینه های فرآیند پالایش را تحت تاثیر خود قرار میدهد گاهی حاشیه سود ی۳درصدی را نیز تجربه می کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت دکتر ناصر عاشوری دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت ایران پیش از ظهر امروز در یک نشست خبری با اشاره به موصوع فوق گفت: پالایشگاه های کشور بسیار قدیمی هستند و باید به هرشکل توسعه پیدا کنند و  یا نوسازی شوند و  این درحالی است که هزینه های تولید فرآورده های پالایشی به تبع نوسانات قیمت ها بر قیمت تمام شده تولید تاثیر میگذارد به گونه ای که حاشیه سودی که باید حدود ۱۰ درصد باشد حتی به ۳ درصد هم نزول می کند و این موضوع روند تولید را با چالش مواجه می کند.

عاشوری در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبنی بر این که آیا  تحولات داخلی و خارجی  غالب بر  حوزه های اقتصادی و سیاسی  روی عملکرد صنایع پالایشی کشور نیز تاثیری داشته یا خیر اظهار کرد: مجموعه شرکت های پالایشی وظیفه شان تولید حداکثری است که هم نیازهای داخلی تامین شود و هم امکان صادرات فراهم شود و بر این اساس موضوعات عمومی سیاسی و تحولات اقتصادی روز که با امنیت و آرامش کشور ارتباط مستقیم دارند می توانند روی روند تولید در پالایشگاه ها نیز اثراتی داشته باشند.

وی همچنین گفت: خوشبختانه صنایع پالایشی کشور شفاف ترین صورت های مالی را ارائه می دهند و با توجه به اینکه روند تولید بصورت سه شیفته دنبال می شود کشور نیازی به واردات فرآورده های سوختی ندارد.

عاشوری درعین حال از روند رو به افزایش مصرف سوخت اظهار نگرانی کرد و گفت: صنایع پالایشی تمام تلاش خود را کرده اند تا به سقف حداکثری تولید برسیم و باید توجه داشته باشیم که  حال که با واردات وداع کرده ایم ، اگر تغییر رویکردی در حوزه مصرف سوخت صورت نگیرد در آینده نزدیک مجددا وارد کننده انواع سوخت خواهیم شد.

این فعال عرصه پالایش نفت ایران در عین حال به دولت جدید پیشنهاد کرد که در حوزه ممصرف ترفندهایی بکار ببرد تا به واردات مجدد سوخت و فرآورده نیازی نداشته باشیم.

وی تاکید کرد بهتر است خودروی داخلی کم‌مصرف تولید شود و در امتداد آن سبد سوخت را به سمت استفاده از CNG تقویت کنیم و فرهنگ مصرف مدیریت شود تا مسابقه بین تولید و مصرف کشور پایان یابد.

عاشوری تصریح کرد: اکنون  بیش از بیش از 100 میلیون لیتر است اما مصرف بالاست و رقم آن در کشور به 90 میلیون لیتر رسیده است که اگر تا 10 سال آینده برنامه‌ریزی صورت نگیرد، واردکننده خواهیم بود اما چنانچه همین رقم تولید 100 میلیون لیتری در شرایطی که تحریم هم ادامه دارد، تداوم داشته باشد، لطمه‌ای به تولید وارد نمی‌شود.

دبیرکل انجمن کارفرمایی صنعت پالایش نفت درباره ساخت پالایشگاه برای تامین نیاز کشور بیان داشت: اگر بخواهیم دنبال پالایشگاه‌سازی برویم، در صورتی که ارز و ریال آن هم فراهم باشد، 6 سال زمان می‌برد بنابراین به صرفه است که مصرف خودروها اصلاح و سوخت CNG تقویت شود.

وی در ادامه با اشاره به پروژه ستاره خلیج فارس گفت: اصلاحاتی در فاز چهار این پالایشگاه انجام شده و ظرفیت تولید از 160 هزار بشکه به 400 هزار بشکه رسیده و بناست که تا 440 هزار بشکه هم برسد. تمامی این فرآیند بدون سرمایه و کمبود اعتبار انجام شده است. همچنین یک واحد 120 هزار بشکه‌ای در دست احداث است فعلا در مرحله طراحی قرار دارد.

عاشوری درباره صادرات بنزین و فرآورده اظهار داشت: ما فقط تولیدکننده هستیم دولت بر اساس سیاست نسبت به صادرات اقدام می‌کند. ما 40 محصول پالایشگاهی برای شرکت‌های داخلی به عنوان خوراک و هم برای صادرات تولید می‌کنیم که از طریق بورس عرضه می‌کنیم.

وی ادامه داد: هر 15 روز یک بار بر اساس قوانین محصولات را قیمت‌گذاری کرده و در اختیار پالایش و پخش قرا رمی‌هیم.

دبیر انجمن کارفرمایی صنعت پالایش نفت با اشاره به مشکلات شرکت‌های پالایشی تصریح کرد: یکی از مشکلات ما قیمت خوراک است هر سه ماه یک بار باید صورت‌های مالی ارائه دهیم و در پایان سال سود و زیان اعلام شود اما امسال مشکل این بود که قیمت خوراک به موقع اعلام نشد و ضمن اینکه خوراک به طور انحصاری توسط شرکت نفت تامین می‌شود و ما نیز بخش عمده تولید خود را (85 تا 90 درصد) به دولت تحویل می‌دهیم.

وی با بیان اینکه طبق قانون الحاقیه 2 تعیین قیمت خواراک و فرآورده به عهده وزارت نفت است خاطرنشان کرد: فرآیند تعیین نرخ خوراک بسیار پیچیده است و درخواست ما این است که این پروسه ساده‌تر شود، قرار بر این است که نرخ‌ها برای هر سه ماه اعلام شود اما نرخ‌های 3 ماهه سال 1400 را هنوز دریافت نکرده‌ایم.

عاشوری با تاکید بر این که 90 درصد تولید پالایشگاه های تحت پوشش انجمن دراختیار شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی قرار می گیرد گفت:  10 درصد محصولات را نیز خود پالایشگران در بازار می فروشند که در آمد آن  جهت تامین نقدینگی برای تعمیرات اساسی و پروژه‌های جدید و توسعه‌ای است.

عاشوری حاشیه سود شرکت‌های پالایشی را در سال 8 تا 10 درصد عنوان کرد.

بنا به این گزارش همچنین ناصر تنگستانی مدیر مالی و اداری انجمن صنعت پالایش نفت نیز در همین نشست در پاسخ به پرسشی مبنی بر آخرین تحولات فاز 4 پالایشگاه ستاره خلیج فارس چیست اظهار کرد:فاز 4 این پالایشگاه در حقیقت فرآیند اصلاحی روند پالایش را پوشش می دهد و بر همین اساس باعث می شود پالایشگاه ستاره خلیج فارس بیشتر از ظرفیت تولیدش که 360 هزار بشکه در روز است تولید داشته باشد.

وی افزود:هم اکنون با وارد شدن این فاز تولید ستاره خلیج فارس به 400 هزار بشکه در روز رسیده  و این در حالی است که یک پالایشگاه دیگر  در همین  مجموعه برای ظرفیتی 120 هزار بشکه ای در حال شکل گیری است .

تنگستانی اضافه کرد:این افزایش تولید در ستاره خلیج فارس بدون سرمایه گزاری جدید و مجدد است و در فرایند عملیاتی قابل تحقق شده است.

وی همچنین گفت:مجموعه های پالایشی کشور که عمدتا در بخش خصوصی هستند با مشکلاتی  مواجهند که برای رفع آنها نیاز به حمایت نهادهای حاکمیتی دارند .

تنگستانی نیز با تاکید بر این که حاشیه سود پالایشگران به تبع هزینه های افزایش یافته روز که ناشی از نوسانات ارزی و تکانه هایی از این دست است با چالش هایی مواجه می شود گفت: بخاطر هزینه های سنگین در طول تولید و در حالی که خوراک با یک قیمت ثابت از وزارت نفت تحویل می شود وفرآورده نفتی نیز با قیمتی ثابت به وزارت نفت تحویل می گردد، پالایشگاه ها سودهای کمتری دارند و این امر باعث می شود طرح های نوسازی و توسعه خود را کنار بگذارند و یا با تاخیر آنها را در دست اجرا بگذارند.

این فعال باسابقه صنعت پالایش اظهار امیدواری کرد با روی کار امدن دولت جدید مشکلات صنعت پالایش مرتفع شود تا جریان تولید به شکل طبیعی خود به کار ادامه دهد.

 

 

 

 

 

منبع: آرنا

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.