معاون وزیر نفت که پیش از این علت کمبود بنزین سوپر در کشور را مصرف بالای بنزین و انجام تعمیرات در پالایشگاه های کشور اعلام کرده بود، امروز (شنبه، ۲۶ آذرماه) از عملیاتی شدن همه واحدهای تولیدی خبر داد و گفت: بنزین سوپر تا اواسط هفته در کشور توزیع خواهد شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت به نقل از روابط عمومی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، مدتی است که صاحبان خودرو زمانی که به جایگاه های سوخت برای دریافت بنزین سوپر مراجعه می کنند، با تابلوی «بنزین سوپر نداریم» مواجه می شوند و این موضوع باعث نارضایتی این افراد شده است.
کمبود بنزین سوپر در جایگاه ها از یک سو به دلیل افزایش مصرف بنزین و لزوم تامین سوخت مورد نیاز کشور و از سوی دیگر به علت تعمیرات اساسی پالایشگاه امام خمینی شازند به عنوان بزرگترین تامین کننده بنزین سوپر در کشور بوده است.
پیش از این «جلیل سالاری» مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران گفته بود که استمرار بالای مصرف بنزین و اجرای برنامههای تعمیرات اساسی و اضطراری در دو پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند و اصفهان، باعث شد تولید بنزین سوپر بهطور موقت متوقف شود، اما با پایان این تعمیرات و در صورت کنترل مصرف، میتوان تولید و توزیع بنزین سوپر را آغاز کرد.
وی تاکید کرد: با ورود به فصل تعمیرات پالایشگاههای کشور، تامین سوخت مورد نیاز در اولویت قرار دارد و در صورت کنترل مصرف، تولید بنزین سوپر نیز از سر گرفته خواهد شد.
حالا به فاصله چند روز، معاون وزیر نفت از توزیع بنزین سوپر از اواسط هفته جاری خبر داده است.
سالاری در گفت و گویی اعلام کرده که اکنون همه واحدهای عملیاتی در سرویس قرار دارد و از اواسط هفته بنزین سوپر در جایگاه ها عرضه می شود.
اشاره سالاری به واحدهای عملیاتی پالایشگاه کشور است و وی به طور ضمنی از پایان تعمیرات اساسی خبر داده است.
وی گفت: همکاران سخت کوش ما و شرکتهای دانش بنیان با یک اقدام گروهی، پس از انجام عملیات پیچیده تعمیراتی و ساخت قطعه، مجدد واحد مذکور را در مدار تولید قرار دادند.
به گفته سالاری، اکنون همه واحدهای عملیاتی پالایشگاه شازند در سرویس قرار دارد و بنزین سوپر، بنزین یورو، بنزین معمولی، گازمایع و پروپیلن و دیگر محصولات در حال تولید است.
اگرچه اکنون این مشکل حل شده اما ادامه مصرف بالای بنزین می تواند ایران را نه فقط در تولید بنزین سوپر که در تامین بنزین مورد نیاز نیز دچار چالش کرده و حتی واردات بنزین در سال آینده را به دنبال داشته باشد. در این میان توجه به بهبود بازده خودروهای تولیدی و وارداتی با توجه به مصرف آن می تواند بخشی از مشکل را حل کند.
مصرف خودروها در ایران تقریبا 2 برابر میانگین جهانی بنزین است و با بهبود بازده می توان مصرف این سوخت را تا ۵۰ میلیون لیتر کاهش داد.