دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت با اشاره به نقش ویژه پالایشگاهها در اقتصاد مقاومتی و تامین نیاز داخل در عین حال گفت که اگر سرمایهگذاری جدید در این حوزه از سوی بخش خصوصی و با کمک مجلس و دولت صورت نگیرد در سا...
گفتگوی اختصاصی ناصر عاشوری دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت با نشریه پالایش نفت
دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت با اشاره به نقش ویژه پالایشگاهها در اقتصاد مقاومتی و تامین نیاز داخل در عین حال گفت که اگر سرمایهگذاری جدید در این حوزه از سوی بخش خصوصی و با کمک مجلس و دولت صورت نگیرد در سالهای نه چندان دور نیازمند به واردات می شویم.
ناصر عاشوری درباره مشکل پالایشگاهها در بخش 1٪ جرائم آلایندگی همچنین میگوید: ما معتقدیم قانون باید اثربخشی تشویقی داشته باشد این در حالی است که در مواردی شاهد بودیم که سازمان استاندارد تائید کرده که یک پالایشگاه یا واحد تولیدی آلاینده نیست و توانسته آلایندگی را کاهش دهد اما متولیان دیگر که در دریافت جریمه آلایندگی ذینفع هستند فشار میآورند که آن واحد آلاینده محسوب شود.
او همچنین از برگزاری جلساتی با رییس مجلس، کمیسیون انرژی مجلس و رییس سازمان مالیات برای انتقال مشکلات پالایشگاهها و تلاش برای حل آن خبر داد.
مشروح گفتوگوی اختصاصی نشریه «پالایش» با ناصر عاشوری، دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت را در زیر میخوانید:
- انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت به عنوان تنها انجمن صنفی در این حوزه چه برداشتی از مشکلات پالایشگاهها داشته است؟
پالایشگاههای نفت از بیرون اسم بزرگی دارند و بر سر زبانهاست ولی از داخل هم مشکلات بزرگی دارند که دیده نمی شود این انجمن به لحاظ قانونی یک جایگاه صنفی دارد و باید از این صنف در چارچوب قانون دفاع کند. یکی از مشکلات اساسی پالایشگاهها مسن بودن آنها است. به این معنا که نیاز به بازسازی، به روز شدن و ایجاد طرحهای توسعه ای دارند که این امر به سرمایه ریالی و ارزی نیاز دارد. در حالیکه اکثر پالایشگاهها در صورتهای مالی سالانه شان سودی نشان نمیدهند و یا در مرز سه چهار درصد حاشیه سود را دارند، نمی شود با این سود تسهیلات 24 درصدی را گرفت و پاسخگو بود. بنابراین مجلس و دولت باید به لحاظ ارزی و ریالی منابع ارزان قیمت در اختیار پالایشگاهها قرار دهند زیرا این صنعت، صنعت مادر است و نقش مهمی در کشور و زندگی روزمره مردم دارد.
ما باید در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی به مهندسین و کارشناسان داخل تکیه کنیم. اما اگر سرمایهگذاری در این حوزه صورت نگیرد در سالهای نه چندان دور نیازمند واردات می شویم. چرا که مصرف رو به رشد است و تعداد خودرو هم رو به افزایش است. لذا اگر پالایشگاهها به روز نشوند زندگی وسلامت مردم آسیب میبیند. ما باید بنزین را با کیفیت یورو 4 و یورو 5 ارائه کنیم که در زندگی و سلامت مردم و محیط زیست اهمیت دارد و از نظر کمیت هم باید خودکفا باشیم تا نیازی نباشد برای سالهای آینده به دلیل فرسوده بودن پالایشگاهها اقدام به واردات فرآوردههای نفتی کنیم.
به نظر جنابعالی منابع مورد نیاز از کدام محل باید تامین شود؟
یکی از عمدهترین مشکلات پالایشگاهها شامل نگهداری، تعمیرات و بهروز کردن طرحهای توسعهای است . منابع ارزی باید از صندوق توسعه ملی و یا منابع دیگر تامین شود تا پالایشگاهها خودشان را از خطرجدی برهانند و باید امکانات و تجهیزات مدرن فراهم نمایند تا پالایشگاهها از آلایندگی نیز خارج شوند.
علیرغم اینکه کشوراکنون با راهاندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس به مرز خودکفایی رسیده است ولی به دلیل بالا رفتن مصرف باید سقف همین میزان تولید را حفظ کنیم ولکن حمایت مالی از پالایشگاهها باید فارغ از این باشد که این پالایشگاهها متعلق به بخش خصوصی و یا دولتی است و یا خصولتی و متعلق به سهام عدالت است یا غیره. ما همه اینها را سرمایه ملی کشور میدانیم.
-پالایشگاهها در حوزه قوانین موجود در بخش پالایش با چه مشکلاتی روبرو هستند؟
پالایشگاهها مشکلات تقنینی زیادی دارند . در برخی از قوانین نیاز به اصلاح وجود دارد و در بخشی دیگری قوانین الزامآوری باید وجود داشته باشد؛ یکی از این موارد شفاف سازی قیمت خوراک پالایشگاه ها اعم از نفت خام و قیمت خوراک و میعانات گازی است. نکته دیگر شفافیت در نرخ فروش فرآورده است. همچنین در بخشی از مقررات مالی دولت تعیین نرخ اعم از نرخ فروش فرآورده های اصلی ، نرخ بانکرینگ و نرخ فروش فرآورده های ویژه که با دولت است .
در قانون پخش و پالایش اکنون نقش نیابتی پیش بینی شده که پالایشگاهها محصولاتشان را به پخش و پالایش تحویل می دهند در حالیکه به جای فرمول نیابتی این فروش باید قطعی باشد یعنی از محل پالایشگاه، سوخت به پخش و پالایش تحویل شود و مسئولیتش به عهده پخش و پالایش باشد. در حال حاضر به دلیل فروش نیابتی اختلاف نظر، اختلاف برداشت و مشکلات عدیده وجود دارد خصوصا در حوزه مالیاتی و ...
مشکل عمده دیگر پالایشگاهها مالیات بر ارزش افزوده است که باید اصلاح شود و موضوع دیگر عوارض یک درصد آلایندگی است که ما معتقدیم این قانون باید نحوی اصلاح شود که اثر تشویقی داشته باشد یعنی جریمه یک درصد در حساب منظور شود و برای رفع آلایندگی آن واحد صنعتی هزینه شود نه کار دیگر؛ این اقدام میتواند با نظارت دستگاههای نظارتی و برای رفع آلایندگی هزینه شود تا به بهبود هوا و زندگی مردم کمک کند.
-در غیر این صورت تمایلی به رفع آلایندگی پالایشگاهها وجود ندارد؟
در حال حاضر پالایشگاهها انگیزه قوی برای اصلاح ندارند. ما معتقدیم قانون باید محل هزینه کردن را به شکل شفاف روشن نماید و اثربخشی تشویقی داشته باشد . در مواردی شاهد بودیم که سازمان محیط زیست تائید کرده که یک پالایشگاه یا واحد تولیدی آلاینده نیست و توانسته با هزینه کرد میلیاردی آلایندگی را از بین ببرد اما متولیان دیگر که در دریافت جریمه آلایندگی ذینفع هستند مثل شهرداری، دهیاری، بخشداری و استانداری ها فشار میآورند که آن واحد را آلاینده محسوب نمایند.
-انجمن صنفی کارفرمای صنعت پالایش نفت در مدت اخیر چه اقداماتی برای انتقال این مشکلات و حل آن انجام داده است؟
در این راستا جلسهای را به همراه اعضای هیأت مدیره انجمن با رئیس محترم مجلس جناب آقای دکتر لاریجانی داشتیم و مشکلات پالایشگاهها را با حضور مدیران عامل پالایشگاهها به ایشان منتقل کردیم. همچنین برای انتقال مشکلات با رئیس و اعضای کمیسیون انرژی مجلس دیدار کردیم و این مطالب رابه گوش آقایان رساندیم. دولت برای اصلاح قوانین مالیاتی از جمله مالیات بر ارزش افزوده، لایحهای به مجلس داده که ما دو جلسه با کمیته رسیدگی به این لایحه تشکیل جلسه دادیم و تاکید کردیم هم باید مالیات اخذ شود و هم باید اصلاحها صورت گیرد و مشکلات واحدهای تولیدی نیز لحاظ شود.
در جلسه با آقای تقوی نژاد رئیس سازمان مالیاتی هم مشکلات پالایش را مطرح نمودیم اینکه باید اول پالایشگاه ها سود آور باشند و سر پا بمانند تا شما از آنان مالیات بگیرید اگر زیانده شوند یا تعطیل شما که نمی توانید از آنان مالیات بگیرید پس اول باید سعی کنیم اینها فعال باشند تا برای شما و دیگران درآمد ایجاد نمایند. همچنین در رابطه با دو پرونده با دیوان محاسبات جلسه و مکاتبه داشتیم و منتظریم تا دیوان رسیدگی کند . یک پرونده مالیاتی را هم درخواست ارجاع به کمیسیون ماده 251 مکرر که زیر نظر شخص وزیر است دادیم. همچنین با قائم مقام وزیر نفت در امور بین الملل آقای هاشمیان در ارتباط با اولین نشست انجمن صنفی پالایش صنعت نفت( سازمان اکو) که قرار است به میزبانی انجمن در تهران برگزار شود، نشست هایی تشکیل دادیم.